درمان خانگي بواسير

مركز درمان بواسير و بيماريهاي نشيمنگاه

درمان خانگي بواسير

۱۷ بازديد

درمان خانگي بواسير

اولين كار براي درمان خانگي بواسير اين است كه ناحيه موردنظر را كاملا تميز كنيد. هر چند كه تميز كردن مقعد كمي با درد همراه است ولي مي توانيد به آهستگي محل را با يك ليف حمام نرم، آب گرم و صابون ملايم شستشو دهيد. براي درمان خانگي بواسير همچنين مي توانيد از كرم هيدروكورتيزون، آرام كننده هاي موضعي مثل ليدوكايين يا بنزوكائين نيز براي اين كار استفاده كنيد.

درمان خانگي بواسير

اولين كار براي درمان خانگي بواسير اين است كه ناحيه موردنظر را كاملا تميز كنيد. هر چند كه تميز كردن مقعد كمي با درد همراه است ولي مي توانيد به آهستگي محل را با يك ليف حمام نرم، آب گرم و صابون ملايم شستشو دهيد. براي درمان خانگي بواسير همچنين مي توانيد از كرم هيدروكورتيزون، آرام كننده هاي موضعي مثل ليدوكايين يا بنزوكائين نيز براي اين كار استفاده كنيد.

 

آلوئه ورا روان كننده و مسكن خوبي براي درمان خانگي بواسير است شما مي توانيد ژل آلوئه ورا از داروخانه تهيه كنيد و در ناحيه مورد نظر بماليد. سركه سفيد و يا سركه سيب نيز مي تواند به آرام كردن خارش، سوزش و التهاب كمك كند يك توپ پنبه با سركه خيس كنيد و به محل موردنظر بماليد.

نوشيدن مداوم آب مي تواند مدفوع شما را نرم كند و فشار در موقع دفع را كم كند، موقعي كه شما حدس مي زنيد كه به بواسير مبتلا شده ايد، نوشيدن آب خود را به ۸ تا ۱۰ ليوان آب در روز افزايش دهيد.

فيبر يكي ديگر از نرم كننده هاي مدفوع خيلي خوب است، شما مي توانيد آن را با خوردن غذاهاي با فيبر بالا يا با كمك يك مكمل فيبر و يا هر دو به رژيم غذايي خود بيفزاييد.

حبوبات بيشتر، غلات سبوس دار، دانه ها، ميوه ها و سبزيجات بخوريد.

نشستن در وان آب گرم يكي ديگر ار روش هاي خانگي درمان بواسير است.

آب گرم آرام كننده بواسير است و مطمئن شويد كه آب داغ نباشد. آب گرم به تنهايي آرام كننده بواسير است ولي مي توانيد كمي نمك طعام، نمك فرنگي اصل، بابونه، بومادران و كالندولا را هم به آن بيفزاييد.

بعد از هر دفع مدفوع به مدت بيست دقيقه در وان آب گرم بنشينيد. به آرامي ناحيه مقعد را با يك حوله نرم خشك كنيد.بسته يخ و يا كمپرس سرد نيز مي تواند به كم كردن تورم، التهاب و درد كمك كند. بسته يخ را در مقعد به مدت پانزده دقيقه بگذاريد و يا فشرده سازي كنيد و دو تا سه بار در روز اين كار را تكرار كنيد.

ورزش عملكرد روده را تحريك مي كند و باعث مي شود دفع مدفوع آسان تر شود. سعي كنيد بيست دقيقه در روز تمرين هوازي متوسط انجام دهيد. پياده روي يك روش خوب براي شروع اين كار است.

در صورتي كه يك كار كم تحرك داريد در هر ساعت برخيزيد و در اطراف راه برويد، ورزش بيشتر به كم كردن وزن شما نيز كمك مي كند.

مدفوع نرم تر به معني فشار آودن كمتر به ناحيه مقعد است و زمان كمتري صرف نشستن در دستشويي مي كنيد. تغييرات رژيم غذايي به معناي هر دو افزودن، حذف و يا كم كردن مصرف غذاهاي خاص است.

درمان گياهي بواسير

درمان يبوست تنها راه خلاص شدن از بواسير در مراحل ابتدايي بيماري است. در ابتدا همه مسيرهاي گوارشي براي چندين روز بايد استراحت كنند تا روده پاك شود.

براي اين كار بيمار بايد خوردن ميوه را حداقل تا شش روز ادامه دهد بعد از آن ممكن است از غذاهاي طبيعي براي راحت مدفوع كردن استفاده كند.

انجير خشك: چند انجير خشك را با آب گرم شستشو دهيد و شب آن را خيس كنيد. صبح انجير و آبي كه انجير در آن خيس خورده را ميل كنيد.

خوردن انجير زمان عصر هم سودمند است. خوردن انجير هنگامي تاثيرگذار است كه چندين هفته خوردن آن را ادامه دهيد. دانه هاي ريز انجير سبب تحريك روده و حركت مدفوع مي شود.

بواسير سبب كم شدن فشار در ناحيه مقعد و كم شدن ميزان بواسير مي شود. براي رهايي از اين بيماري بايد بتوانيد جلوي يبوست خود را بگيريد.

تربچه: مخلوط صد ميلي گرم از تربچه رنده شده و يك قاشق عسل و يا نوشيدن آب اين سبزي دو بار درروز در حدود ۶۰ الي ۹۰ ميلي گرم در درمان بيماري مفيد است.

اين روش درماني مي تواند به شكل داروي خارجي هم استعمال شود. تربچه سفيد را با شير تركيب كنيد تا به شكل خمير درآيد استفاده آن در محل درد سبب كم شدن ورم و درد مي شود.

شلغم: آب برگ آن بايد گرفته شود و ۱۵۰ ميلي گرم بايد به بيمار داده شود و هنگامي كه آب آن را مصرف مي كنيد، خوردن ميوه هاي خام و سبزيجات ضروري است. براي به دست آوردن نتيجه بهتر، آب برگ شلغم را به اندازه يكسان با آب شاهي و اسفناج و هويج مخلوط كنيد.

خوردن كدو: سه قاشق چايخوري آب برگ كدو را با يك ليوان شير بدون چربي مخلوط كرده و هر روز صبح مصرف كنيد و خمير ريشه گياه را نيز براي به دست اوردن نتيجه بهتر مي توانيد استفاده كنيد.

زنجبيل: نصف قاشق چايخوري از آب زنجبيل تازه را بايك قاشق چايخوري آبليموي تازه و نعناع و يك قاشق عسل تركيب كنيد.

پياز: در بواسير خوني مصرف پياز سودمند است. تقريبا ۳۰ گرم آن را در آب رنده كنيد. شش گرم شكر را به آن بيفزاييد و دو بار در روز مصرف كنيد. بعد از چند روز عوارض اين بيماري كم مي شود. همينطور پياز در درمان بواسير خشك مؤثر است.

علف: تنقيه آب علف ديواره روده را از مدفوع پاك مي كند مرحله عادي تنقيه با آب ولرم است. بعد از ۲۰ دقيقه صبر كردن مي توان ۹۰ الي ۱۲۰ ميلي گرم از اين ماده را استفاده كرد.

دانه كنجد: بيست گرم دانه كنجد را در پانصد ميلي گرم آب بجوشانيد تا آب آن يك سوم ميزان اصلي شود يا به شكل يك شيريني دربيايد. آن را با آب به شكل خمير در بياوريد و براي درمان بواسير مي توانيد آن را با كره استفاده كنيد.

هليله كابلي: گياه هليله كابلي براي درمان بواسير در كلينيك سامان و به عنوان ماده اي ملين وگس معروف است. اين ميوه بايد در روغن سرخ شود تا به رنگ قهوه اي درآيد؛ سپس آن را پودر كرده و نگهداري كنيد.

نصف قاشق چايخوري از اين پودر هنگام خواب سبب حركت معمولي مدفوع هنگام صبح مي شود. گس بودن ميوه سبب از بين رفتن سفتي مدفوع مي شود. تركيب خمير ميوه در روغن براي استعمال خارجي مفيد است.

توجه كنيد كه هيچكدام از اين روش هاي درمان گياهي بواسير، درماني قطعي براي بواسير شما نيستند و شما براي درمان كامل نياز داريد با يك پزشك متخصص در اين زمينه مشورت و راهكارهاي درماني موثر را با توجه به درجه بواسير خود از وي دريافت كنيد.

مطالب بيشتر درباره بواسير:

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.