چرا به بيماري بواسير دچار مي‌شويم؟

مركز درمان بواسير و بيماريهاي نشيمنگاه

چرا به بيماري بواسير دچار مي‌شويم؟

۱۲ بازديد

خبر خوب براي مبتلايان به بواسير اين است كه بيشتر افراد قادر خواهند بود، با به كار گيري روش‌هاي درماني خانگي و نيز ايجاد تغييراتي در سبك زندگي از بواسير و بسياري عوارض آن رهايي يابند. خوشبختانه امروزه با پيشرفت علم پزشكي، راه حل‌هاي درماني گسترده‌اي براي بواسير وجود دارد كه به شما اين امكان را مي‌دهد كه بواسير و مشكلات ناشي از آن را از زندگي خود كنار بگذاريد و بواسير را بعنوان يك ناراحتي مزمن هميشه با خود همراه نداشته باشيد. 

تا سن ۵۰ سالگي، حدود نيمي از افراد بالغ براي دوره‌اي از زندگي خود با عوارض بواسير نظير خارش، احساس ناراحتي و خونريزي مكرر سر و كار دارند. خوشبختانه امروزه با پيشرفت علم پزشكي، راه حل‌هاي درماني گسترده‌اي براي بواسير وجود دارد

بواسير (هموروئيد) را با خود يدك نكشيد

خبر خوب براي مبتلايان به بواسير اين است كه بيشتر افراد قادر خواهند بود، با به كار گيري روش‌هاي درماني خانگي و نيز ايجاد تغييراتي در سبك زندگي از بواسير و بسياري عوارض آن رهايي يابند. خوشبختانه امروزه با پيشرفت علم پزشكي، راه حل‌هاي درماني گسترده‌اي براي بواسير وجود دارد كه به شما اين امكان را مي‌دهد كه بواسير و مشكلات ناشي از آن را از زندگي خود كنار بگذاريد و بواسير را بعنوان يك ناراحتي مزمن هميشه با خود همراه نداشته باشيد. 

دكتر جواد غروبي، متخصص جراحي عمومي و استاديار دانشگاه شهيد بهشتي در تعريف بيماري بواسير مي‌گويد: 

بواسير ها، شبكه‌هاي وريدي مستقر در انتهاي تحتاني روده بزرگ هستند كه در زير مخاط انتهاي ركتوم يا دور مقعد قرار گرفته اند. البته ما زماني اصطلاح بواسير را بكار مي‌بريم كه اين وريد‌ها متسع و متورم شده و يا به تعبيري واريسي مي‌شوند مثل واريس پا.

بواسير‌ها به دو دسته داخلي و خارجي تقسيم مي‌شوند: بواسير داخلي در قسمت انتهايي راست روده و بواسير خارجي در زير پوست دور مقعد ايجاد مي‌شود.

علائم بواسير چيست؟

مهم‌ترين علائم بواسير يا بواسير داخلي، خونريزي از دستگاه گوارش تحتاني در زمان دفع مدفوع است. بواسير داخلي در مراحل اوليه توسط بيمار قابل لمس نيست و ممكن است به دليل خونريزي در هنگام اجابت مزاج، فرد به پزشك مراجعه كند.

البته در مراحل پيشرفته به دليل بيرون زدگي بواسير از خروجي مقعد، خارش و درد ممكن است به آن اضافه شده و حتي بيمار، مختصري از بي اختياري مدفوع رنج ببرد.

بواسير خارجي به واسطه‌ي تورم اطراف مقعد، توسط بيمار قابل لمس است. اگر خون موجود در شبكه وريدي بواسير خارجي لخته شود، به دليل وجود شبكه عصبي حساس در اين ناحيه، درد بسيار شديدي براي بيمار ايجاد مي‌كند.

چرا به بيماري بواسير دچار مي‌شويم؟

در مورد علل دچار شدن به اين بيماري، عوامل مختلفي قابل ذكر است كه از آن جمله مي‌توان وجود يبوست مزمن، زور زدن بيش از حد موقع دفع و نشستن طولاني در دستشويي را نام برد.

براي جلوگيري از بواسير، در صورت احساس دفع، بلافاصله بايد به توالت رفت و از زور زدن اجتناب نمود تا در حالت ريلكس عمل دفع صورت بگيرد.

البته عده‌اي از پزشكان اعتقاد دارند كه اسپاسم يا انقباض اسفنكتر داخلي در افراد، مي‌تواند باعث ايجاد بواسير يا هموروئيد شود. همچنين كهولت سن هم به علت ضعف بافت همبند، به عنوان يكي ديگر از علل شكل گيري اين بيماري عنوان مي‌شود.

تشخيص بواسير چگونه است؟

اين بيماري با اخذ شرح حال و معاينه فيزيكي بيمار به راحتي تشخيص داده مي‌شود. البته در سنين بالا اقدامات تشخيصي تكميلي براي رد احتمال خونريزي از داخل روده بزرگ، مثل انجام كولونوسكوپي توصيه مي‌شود.

چه كنيم به بواسير دچار نشويم؟

- جلوگيري از يبوست كه با خوردن ميوه جات، سبزيجات، دانه‌هاي گياهي و سبوس ميسر است. اين مواد غذايي شامل فيبر زيادي هستند. به خاطر داشته باشيد همراه با مصرف فيبر زياد، نوشيدن زياد آب نيز لازم است.

- فعاليت ورزشي متوسط به مدت حداقل دو ساعت در هفته، يا فعاليت ورزشي شديد با زمان يك ساعت در هفته و يا فعاليت ورزشي روزانه به مدت حداقل ۱۰ دقيقه در روز حتما انجام شود.

- مكمل‌هاي فيبري شامل سيتروسل يا متاميوسل مي‌تواند به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگيرد كه در صورت لزوم بايد با دوز كم شروع شود و سپس طي مدت يك ماه يا بيشتر، به طور تدريجي افزايش يابد.

- در صورت احساس دفع بلافاصله بايد به توالت رفت و از زور زدن اجتناب نمود تا در حالت ريلكس عمل دفع صورت بگيرد.

- از ايستادن و نشستن طولاني مدت خودداري گردد.

- قدم زدن‌هاي كوتاه مدت در طول روز نيز كمك كننده است. همچنين در صورت امكان از بلند كردن اجسام سنگين بايد خود داري كرد.

- در خانم‌هاي باردار خوابيدن به پهلو به منظور اجتناب از فشار بر عروق لگني توصيه مي‌شود، زيرا اين اقدام سبب كاهش اندازه بواسير يا هموروئيد مي‌شود.

براي پيشگيري از تشديد بواسير چه بايد كرد؟

- بعد از اجابت مزاج، محل را شستشو داد و سپس با دستمال كاغذي نرم كاملا خشك نمود.

- به منظور كاهش درد و خارش مي‌توان از دارو‌هايي مثل استامينوفن و بروفن استفاده كرد.

- در موارد بسيار شديد و عود كننده و همچنين بواسير‌هاي بزرگ از روش جراحي استفاده مي‌شود

- استفاده از كمپرس يخ به مدت ۱۰ دقيقه و سپس كمپرس گرم به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقيقه مفيد است.

- نشستن در آب گرم به مدت ۱۵ دقيقه و سه بار در روز توصيه مي‌شود، ولي بايد مراقب درجه گرمي آب باشيد كه موجب سوختگي و ناراحتي نشود.

- دراز كشيدن در طول روز به بهتر شدن شرايط كمك مي‌كند. در خانم‌هاي باردار به پهلو خوابيدن و در افراد ديگر دراز كشيدن به روي شكم در حالتي كه زير لگن بالش گذاشته اند، سبب كاهش التهاب بواسير مي‌شود.

درمان پزشكي بواسير چگونه است؟

- بستن باند پلاستيكي توسط پزشك به دور برجستگي بواسيري به منظور چروكيده كردن آن به عنوان يك روش درمان پزشكي توصيه شده است.

- همچنين از درمان بواسير با ليزر، اشعه مادون قرمز و كرايو تراپي (منجمد كردن) نيز در درمان اين بيماري استفاده مي‌شود، ولي شانس عود در اين روش‌ها بيشتر است.

- در موارد بسيار شديد و عود كننده و همچنين بواسير‌هاي بزرگ، از روش جراحي بواسير استفاده مي‌شود. اين روش نياز به بي هوشي داشته و دوره نقاهت آن بين ۷ تا ۱۰ روز است.
 
منبع: سيمرغ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.